Etyka i walka z nadużyciami w sektorze samorządowym
Wiedza
Poznanie zasad wytycznych antykorupcyjnych opracowanych przez CBA, uzyskanie wiedzy o zagrożeniach i prawidłowych reakcjach na zachowania korupcyjne. Uzyskanie wiedzy w zakresie zasad prawidłowego zabezpieczenia organizacji przed procederem korupcji, łapownictwa i sprzedajności oraz zapoznanie się z najczęstszymi uchybieniami i ich potencjalnymi skutkami. Przyswojenie wiedzy w zakresie tworzenia systemu zapobiegania nadużyciom i wdrożenia procedury wykrywania i zgłaszania nieprawidłowości.
Umiejętności
Nabycie umiejętności w zakresie poprawnego interpretowania przepisów prawnych w zakresie korupcji, umiejętność reagowania na zagrożenia korupcyjne. Pozyskanie umiejętności w zakresie trafnego interpretowania wymogów prawnych, formalnych i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z korupcją i etyką.
PROGRAM SZKOLENIA
Jak wykazać staranność w walce z korupcją?
1. Najnowsze standardy antykorupcyjne – wytyczne CBA w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym
2. Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników
3. Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji
- Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny
- Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści
- Płatna protekcja – handel wpływami
- Korzyści o małej wartości – przyjęcie bukietu jako przykład kontratypu zwyczaju
- Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce
- Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji
4. Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji
5. Założenia polityki antykorupcyjnej
6. Przeciwdziałanie konfliktowi interesów
7. Zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA
- Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji
- Ocena ryzyka korupcyjnego
- Elementy procedury – polityka prezentowa i rejestry korzyści
- Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych
- Misja służby publicznej i budowanie jej etosu
- Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu
- Kompetencje i zadania pracowników
- Monitorowanie i ocena zgodności
- Promowanie prawidłowych postaw zgodnie z kodeksem etyki i budowanie świadomości – szkolenia
- Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje
- Instytucjonalna kontrola wewnętrzna
- Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO
- Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy
8. Zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA dla urzędników
- Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji
- Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym koniecznie pamiętać – wytyczne CBA
- Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych – Informowanie przełożonych o podejrzeniu przestępstwa korupcyjnego
- Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych
- Zawiadamianie organów ścigania
- Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny, ochrona samego siebie, ochrona współpracowników
Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami
1. Podnoszenie świadomości etycznej i kwalifikacji pracowników
- Czym jest etyka w pracy urzędnika? Etyka zawodowa. Znaczenie szerokie i wąskie
- Etyka a przepisy prawne – wzorzec normatywny a wzorzec etyczny
- Jak utrzymać etykę w urzędzie na odpowiednio wysokim poziomie?
- Kodeks etyki – szansa czy zagrożenie dla urzędu
- Praca urzędnika jako praca wymagająca stosowania zasad. etyki zawodowej
- Zalety etyki zawodowej w administracji publicznej
- Motywowanie pracowników, spotkania i dyskusje, rola przełożonego i instytucji
- Infrastruktura etyczna w urzędzie
2. Cel i instrumenty etyki zawodowej
- Wartości, prawa i obowiązki
- Normy moralne (narzędzie rozstrzygania sporów)
- Wzajemne stosunki między ludźmi
- Powszechna moralność
3. Zasady etyczne, którymi powinien kierować się urzędnik
- Służebna rola pracy urzędnika
- Obowiązki urzędnika wobec państwa, społeczeństwa i urzędu. Postawa urzędnika a stosunek do państwa
- Omówienie kanonu cech tworzących profesjonalnego urzędnika
- Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca. Przykłady sytuacji konfliktowych – jak często prosto rozładować konflikt
- Jak nas widzą? Jakich urzędników ocenia się jako posiadających wysokie walory etyczne na podstawie współczesnych badań
- „Na początek postawmy krzesła” – duże korzyści z prostych gestów
- Słowa mają wielką moc – przykłady praktycznych sformułowań ( „potrzebuję” zamiast „musisz”, sformułowania blokujące i generalizowanie jako nasz wróg „bo wy zawsze”…)
- Obszary, w których szczególnie ważna jest etyka – pranie pieniędzy, korupcja, ochrona sygnalistów jako etyczne wyzwania