A. Służba publiczna w samorządzie

  1. Komu służą pracownicy samorządowi?
  2. Etyka, skuteczność, zaufanie

B. Kontrola zarządcza i jej wpływ na etykę

  1. Standardy kontroli zarządczej
  2. Zadania pracowników i przełożonych

C. Konflikt interesów – niedoceniony zabójca zaufania i karier

  1. Konflikt interesów w sektorze publicznym – na czym polega?
  2. Trzy rodzaje konfliktu: rzeczywisty, potencjalny i postrzegany. Sposoby unikania
  3. Prawo zamówień publicznych
    •  Zasady wyłączania pracownika
    •  Kim jest jest „Inna osoba mogąca wpłynąć na wynik postępowania”?
    • Jak złożyć rzetelne oświadczenie o konflikcie interesów nie narażając się na odpowiedzialność karną? Pułapki w pkt 4. Oświadczenia
  4. Kodeks postępowania administracyjnego – zasady wyłączenia pracownika
  5. Ordynacja podatkowa – zasady wyłączenia pracownika

D. Ćwiczenie – czy należy się wyłączyć ze względu na konflikt interesów?

  1. Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia

E. Prezenty, przejawy gościnności, przysługi – gdzie kończy się uprzejmość a zaczyna korupcja?

  1. Wytyczne prezentowe CBA
  2. Reguła wzajemności Cialdiniego
  3. Różnica między przekupstwem a „budowaniem relacji”. Prezenty jako czynnik konfliktu interesów
  4. Dobra reguła prezentowa i uzasadnione wyjątki
  5. Prezenty i przysługi w ramach urzędu i między jednostkami publicznymi

F. Ćwiczenie – przyjąć czy odmówić?

  1. Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia

G. Dodatkowe zajęcia. Lojalność. Neutralność polityczna

  1. Dodatkowe zajęcia zarobkowe i niezarobkowe
  2. Ryzyka i wymagania prawne. Zasady odpowiedzialności
  3. Wobec kogo powinien być lojalny urzędnik samorządowy?
  4. Granice lojalności
  5. Apolityczność i neutralność polityczna – różnice
  6. Zakres neutralności politycznej urzędników samorządowych
  7. Zasady zachowania w trakcie kampanii wyborczych

H. Ćwiczenie – jak postąpić?

  1. Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia

I. Etyka i bezpieczeństwo informacyjne w internecie

  1. Zasady etyki urzędnika samorządowego w internecie i sieciach społecznościowych
  2. Sieci społecznościowe – czyli jesteś tylko produktem
  3. Zagrożenia: prywatność, hejterzy, trolle, fakenewsy, dezinformacja, wojna hybrydowa, oszustwa
  4. Właściwe postawy wobec zagrożeń

J. Ćwiczenie – właściwe zachowanie w internecie

  1. Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia

Komentarze są wyłączone.