Społeczności, grupy, zespoły… One nie mogę istnieć bez kultury. Organizuje ona nasze życie społeczne. Jest też jak okulary, przez które spoglądamy na świat.

Po co taki temat?

Po to, żeby:

  • zachować uwagę i otwartość na komunikację, jej wymagania wyzwania, ograniczenia, różnorodność i style
  • wiedzieć, czy możemy i umiemy określać kulturę kraju bez oceniania
  • rozumieć kulturę i kulturowość różnych krajów
  • dowiedzieć się o innych nacjach
  • rozwijać umiejętność rozumienia stereotypów
  • stereotypów nie budować i nie powielać
  • wymienić się refleksjami, wątpliwościami, doświadczeniami
  • poczuć się raźniej we współpracy z różnymi nacjami

Z tego wszystkiego budujemy większą otwartość, śmiałość, chęć dalszego poznawania innych kultur. A kultury te dużo nas uczą.

Co można zyskać?

Wiedza

  • Rozumie proces komunikacji i jej różnorodność, także w odniesieniu do międzykulturowości.
  • Rozróżnia kluczowe wymiary kultury i podaje przykłady w odniesieniu do nacji reprezentowanych w swoim miejscu pracy.
  • Rozumie źródła i powstawanie kluczowych stereotypów w stosunku do odmienności kulturowych.
  • Wskazuje postawy sprzyjające akceptacji odmienności kultur.
  • Wskazuje kluczowe różnice między kulturami reprezentowanymi w swoim otoczeniu.

Umiejętności

  • Analizuje zjawiska związane z komunikacją.
  • Wyszukuje informacje niezbędne do rozumienia specyfiki kultury w danym kraju.
  • Rejestruje swoje reakcje na inne kultury.
  • Reaguje na przejawy stereotypów w odniesieniu do odmiennych kultur.
  • Adaptuje się do współpracy międzykulturowej.
  • Podejmuje próby rozwiązania problemów w komunikacji i współpracy międzykulturowej.

Kompetencje społeczne

  • Jest świadom istnienia wymiarów kultury i odmienności kulturowej.
  • Wykazuje inicjatywę w zakresie pogłębiania wiedzy z komunikacji i współpracy międzykulturowej.
  • Wykazuje gotowość do podjęcia odpowiedzialnego dialogu z osobami z innych krajów.
  • Dba o rozwój sprzyjający skutecznej komunikacji i współpracy międzykulturowej.
  • Zasięga opinii w przypadku problemów poznawczych i praktycznych w odniesieniu do komunikacji międzykulturowej.

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Powitanie
  2. Na rozgrzewkę – burza mózgów: Czym jest komunikacja i co jest w niej istotne?
  3. Rola kultury i zjawisk kulturowych w procesie komunikowania się
  4. Zaczynamy od siebie – nasze preferencje komunikacyjne, styl komunikacji. Kwestionariusz, dyskusja
  5. Komunikacja werbalna i niewerbalna: prawda i mity
  6. Czy słuchanie jest wyzwaniem? Co zrobić, by lepiej słuchać? – dyskusja
  7. Świadomość zróżnicowania i odmienności kultur. Identyfikacja różnic kulturowych – zagajenie
  8. Jak rozumiemy pojęcia: 1. kultura? 2. tożsamość kulturowa? Czy istnieją osoby wielokulturowe?
  9. Powstawanie barier, stereotypów, uprzedzeń
  10. Jak postrzegam swoją kulturę i tożsamość kulturową? Czy i jak silny jest wpływ naszej kultury na nasze postrzeganie innych nacji? Jak postrzegam inne kultury? – na bazie naszych doświadczeń w komunikacji i współpracy z innymi nacjami (skojarzenia, cechy charakterystyczne, bariery, znaki zapytania, wyzwania) – wymiana doświadczeń
  11. Modele wymiarów kultury – czy ułatwiają komunikację międzykulturową? – mini wykład
  12. Jak reagujemy w zderzeniu z inną kulturą? Rozumienie cudzoziemca w Polsce. Proces adaptacji i wyzwania akulturacji
  13. Rozumienie kultury, wartości i norm w innych nacjach – Bliski Wschód , Azja, Ameryka i Kanada, Norwegia, Szwecja, Niemcy. Kraje nadbałtyckie. Wielojęzycznie i wielokulturowo, czyli….
  14. Jak rozmawiać w sytuacjach trudnych, konfliktowych – o czym pamiętać, czego unikać – nasze doświadczenia
  15. Podsumowanie. Podziękowanie i zamknięcie szkolenia

Komentarze są wyłączone.